Met de naderende Tweede Kamerverkiezingen op 22 november, zijn lobbykantoren momenteel in volle bedrijvigheid. Bert Bakker ging in gesprek met de NOS over de aanstaande verkiezingen.
“Normaal gesproken wordt er veel langer aan een verkiezingsprogramma geschreven,” merkt Bert Bakker op. Hij diende jarenlang als parlementslid voor D66 en leidt nu lobbykantoor Meines Holla & Partners in Den Haag. “Dit keer heb je nauwelijks tijd om langs te gaan bij de partijen, als je de mensen überhaupt al kent. Want er is nog veel onzeker over wie de kandidaten worden en welke standpunten partijen als de BBB en Nieuw Sociaal Contract gaan innemen.”
Deze onzekerheid bemoeilijkt het op maat aanleveren van wensen en ideeën. “Met het standpunt van Natuur en Milieu over stikstof hoef je misschien niet naar de BBB, maar met een andere pragmatische aanpak misschien juist wel. Om effectief te lobbyen moet je echt zoeken naar een formulering die bij een partij past. Niet met hagel schieten en een algemeen stuk naar alle partijen sturen.”
Bakker herinnert zich nog de andere kant uit zijn tijd bij D66. “Bij het schrijven van het verkiezingsprogramma word je bestookt door honderden organisaties die brieven schrijven en mailtjes sturen. Het meeste leg je aan de kant, je hebt helemaal geen tijd om dat allemaal te bestuderen.” Toch is het de moeite waard om de programmacommissies te benaderen. Zo kunnen onderwerpen opgenomen worden in het verkiezingsprogramma waar de partijen zelf niet aan hebben gedacht. Zo is het ook verstandig om in te zetten op nieuwe thema’s. De inbreng op onderwerpen als kunstmatige intelligentie maken meer kans dan een uitgekauwd onderwerp als hypotheekrenteaftrek, aldus Bert Bakker.
Link van het gesprek vanaf minute 3:40 – 5:39